Tilbage
til Forsiden
- Eksempel på
resultat
- Billedeeksempler
- Bestilling
-
Lærervejledning
6. og 7. klasse
- Modtagelsesklasser
0.- 9. klassetrin
Kontakt:
jj@ordforraad.dk
|
Lærervejledning
Formål
At testlæreren på max. 15 minutter kan afgøre om eleven
skal have støtte, undersøges nærmere eller ikke har
yderligere behov.
Testen måler det aktive ordforråd.
Hvordan måles der?
Eleven og testlæreren sidder ved siden af hinanden.
Testlæreren peger på en genstand fra billedarket og
spørger hvad det er. Eleven svarer og testlæreren noterer
0,1 eller 2 point.
0 point for forkert eller intet svar
1 point for næsten rigtigt svar fx piske i stedet for
piskeris, øreflap i stedet for øreflip.
2 point for helt rigtigt svar.
Eleven vil måske sige sø i stedet for mose og læreren kan
hjælpe ved at forklare, at der er sumpet, siv, ofte i en
skov…
Variant: Hvis man ønsker at måle det passive ordforråd
spørger testlæreren om eleven kan pege på en blomst, en
stilk o.s.v. Denne metode kan anvendes på svage elever og
resultatet er ikke sammenligneligt med tests, hvor man har
målt det aktive ordforråd.
Hvilke ord måles
Alle ord er navneord. Ordene er nøje udvalgt efter
hyppighed. Alle A- ord forekommer mere end 1 million gange
ved en søgning på Google. B- ordene har lidt færre
forekomster og så fremdeles.
Point og kategorier
Der kan højst opnås 100 point. Kategorierne hedder
A,B,C,D,E. A er lavest, E er højest.
I kategori A-B-C kan der opnås 24 point. I kategori D: 28
point.
Hver gang eleven har opnået mere end 20 points rykker
han/hun op i næste kategori.
Eleven skal altså score mellem 20-24 points for at komme
op i næste kategori.
(se ”Udfyldt pointskema”) eksempel: hvis en elev scorer 20
point i kategori A, og 18 point i kategori B, så er eleven
i kategori B.
Langt de fleste elever får flest point i kategori A, færre
i kategori B, C, D og E.
Variant: Hvis testen anvendes til ældre elever end
målgruppen f.eks. fra modtagelsesklasser kan rækkefølgen
være noget anderledes.
Konklusion
De elever, der scorer færre end 20 point i kategori A
kender ikke de helt basale ord som: blomst, lomme, kost,
vindue. Her er det ubetinget nødvendigt med en ekstra
indsats. Ligeledes har elever i kategori B brug for ekstra
støtte. Elever i kategori C kan testes efter de mere
omfattende sprogtest, som er på markedet, inden læreren
tager stilling til om de behøver ekstra støtte.
Elever i kategori D og E har ikke umiddelbart nogen
problemer med ordforrådet.
Det udfyldte pointskema viser målinger af tosprogede og
enkelte danske elever fra 3,4 og 5. klasse i juni 2007.
|