Tilbage
til Forsiden
- Eksempel på
resultat
- Billedeeksempler
- Bestilling
-
Lærervejledning
0 - 5. klasse
- Modtagelsesklasser
0.- 9. klassetrin
Kontakt:
jj@ordforraad.dk
|
Lærervejledning
Denne ordforrådstest er beregnet for
tosprogede elever fra primært 6. og 7. klassetrin.
Der findes lignende test for elever
fra 0.-2. klassetrin og 3.-5. klassetrin.
Formål
Formålet er at bevidstgøre eleven og
hans lærer om elevens sproglige niveau og at motivere
eleven til at arbejde bevidst med ordforrådsindlæring
efter lærerens vejledning.
A & B
test
Materialet består af test A og test
B, hver med forskellige ord, men af tilstræbt samme
sværhedsgrad.
De kan anvendes således, at man
indleder med A testen. Herved konstateres niveauet.
Testlæreren taler med eleven og dennes lærer om øget
sproglig opmærksomhed og motiverer eleven til at prøve B
testen efter en periode på f. eks. 6 måneder.
Ved at bruge forskellige ord i de to
test undgås det, at elev og lærer ubevidst fokuserer på
de specifikke ord, der indgår i A testen.
Point
Der gives 0,1 eller 2 point. For
hvert ord er der 2 niveauer. Enten et navneord og det
afledte udsagnsord f.eks. en vægt - at veje, en gynge -
at gynge. Eller flertalsformen af ordet.
For at opnå 2 point for et ord, skal
eleven svare helt rigtigt på køn, tal og evt.
udsagnsord.
I hver test kan eleven maksimalt
score 100 point.
Eksempel
Ved billede af ”målebånd” spørger
testerne eleven om han/hun ved hvad dette er.
Svarer eleven blankt nej, kan
testeren fiske lidt efter et svar ved at stille
supplerende spørgsmål. Giver dette heller ikke resultat
gives O points.
Hvis eleven derimod svarer ”målebånd”
eller ”at måle” gives 1 points.
Hvis eleven svarer ” målebånd” og ”
at måle ” gives 2 points.
Ordvalg
I testen er der illustrationer af i
alt 50 ord. To tredjedele af ordene er skoleord taget
fra håndarbejde, sløjd, idræt, matematik, geografi og
biologi. F.eks. at strikke, høvl, ribbe, pyramide, kyst,
finne.
Den sidste tredjedel er ”hjemmeord” /
”hverdagsord” som f.eks. gelænder, vase, kuffert.
|