- Eksempel på
resultat
- Billedeeksempler
- Bestilling
-
Lærervejledning
0 - 5. klasse
-
Lærervejledning
6. og 7. klasse
- Modtagelsesklasser
0.- 9. klassetrin
Kontakt:
jj@ordforraad.dk
|
Ordforrådstest,
primært til tosprogede elever.
Materialet
består
af 3 forskellige test. Alle 3 test måler elevens aktive
ordforråd. I hver test er der tegninger til 50 ord (se Billedeksempel).
0. 1. 2. klasse og
3. 4. 5. klasse:
Her er ordene inddelt efter sværhedsgrad. A, B, C,D, hvor
A er almindelige og hyppige ord, B mindre hyppige og så
videre. ( se ordene til 0. - 2.klasse i ”Eksempel
på resultat ” )
Eksempler på ord fra 3.4.5. klasse:
A: Blomst, B: Blad, C: Rod, D: Stilk. og A: Vindue, B:
Mursten, C: Fliser, D: Fortov.
( se ” Lærervejledning for
0. - 5. klasse)
6. og 7. klasse:
Testen er fortrinsvis beregnet til 6. og 7. klasse, men
kan også anvendes i 5. og 8.og 9. klasse. I hæftet er der
2 test, som kan anvendes med fx 6 måneders mellemrum.
( se ” Lærervejledning for 6.
og 7. klasse)
Om ordforraad.dk
Tillad mig at præsentere mig selv; mit navn er Jytte
Jensen og jeg er uddannet skolelærer. Siden 1978 har jeg
været ansat på Nordvestskolen i Helsingør. Nordvestskolen
har en stor andel af tosprogede elever, hvorfor vi har
opbygget en betydelig erfaring i undervisningen af disse.
I mine første år på skolen underviste jeg i dansk og
hjemkundskab, men de seneste 10 år har jeg stået for
skolens modtagelsesklasse og været koordinator for DSA-
undervisningen. Som led i denne udvikling tog jeg i 2001
”Dansk som andetsprog” som linjefag på CVU og er for
nærværende i gang med uddannelse til DSA-vejleder.
Hvorfor test?
På skolen har vi altid manglet et brugbart testmateriale
til tosprogede elever. Ikke således at der ikke fandtes
materialer, men det var/er særdeles tidskrævende. Derfor
gik jeg, sammen med tosprogskonsulenten i Helsingør, Inga
Nielsen, i gang med at udvikle et materiale, som var
realistisk at anvende, både med hensyn til den medgåede
tid til selve testen og den efterfølgende evaluering.
Hvordan er testen blevet
til?
Der er udvalgte 50 ord, til hver test. Herefter er testen
afprøvet på mange af skolens elever. Styrken ved denne
fremgangsmåde er at jeg kender disse elevers baggrund og
standpunkt særdeles godt og har derfor kunne justere
testen til dens nuværende form.
Jeg har testet små og store, etnisk danske og ikke etnisk
danske elever fra en lang række lande. Hvis ingen eller
kun få af de etnisk danske elever kendte et ord blev det
kasseret (fx kendte kun få ”danske” elever ordet
”Underkop”) De ord, der bliver brugt, er altså ord som
etnisk danske elever kan, men som tosprogede elever ofte
har problemer med. Det gælder især ”hjemmeord” som gulv,
piskeris og gelænder. Men også skoleord, som ribbe og
globus - selv efter flere års deltagelse i idræt er ordet
”ribbe” ukendt for de fleste.
Hvordan bruges testen?
Testen tager ca. 15 minutter at udføre og at evaluere.
Derfor har det været muligt at teste samtlige tosprogede
elever på skolen. Hermed har vi også testet elever, hvor
klasselæreren ikke mente det var relevant. Det har ofte
vist sig at de pågældende elever var svagere end læreren
troede. Derefter registrerer vi samtlige elevers pointtal,
således at klasselærer såvel som faglærer, kan sammenligne
elevernes standpunkt både indbyrdes og i forhold til
tidligere resultater.
Vi har ofte haft den udførte test med til skole/hjem
samtaler. Forældrene har været glade for at få et helt
konkret resultat, og med testen som baggrund, har vi talt
om hvordan de kan hjælpe deres barn til et bedre resultat.
Helt konkret kan vi ofte få forældrene til at støtte
barnet ved f.eks. at købe ordbøger, som alle i hjemmet kan
få glæde af.
Eleverne synes, det er spændende at se hvor mange point de
får og vil meget gerne testes igen.
Ordforrådstest kontra
læseprøve
Jeg begyndte at teste eleverne i foråret 2006 og siden da
har jeg siddet med, når læsevejlederen gennemgår
læseprøveresultatet. Det er slående, at der er fuld
overensstemmelse mellem resultatet af ordforrådstesten og
læseprøven 2 år efter. De elever, der klarede sig dårligt
i ordforrådstesten klarede sig også dårligt i læseprøven,
og naturligvis også omvendt.
|